Pareizi noregulētas auto gaismas ir viens no būtiskākajiem drošības aspektiem uz ceļa, īpaši diennakts tumšajā laikā un sliktos laikapstākļos. Diemžēl nereti autovadītāji nepievērš pietiekamu uzmanību gaismu regulējumam, radot potenciālus riskus ne tikai sev, bet arī citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Nepareizi noregulētas gaismas var apžilbināt pretimbraucošos autovadītājus vai nepietiekami izgaismot ceļu, ievērojami samazinot redzamību un reakcijas laiku. Tas ir nopietns drauds ceļu satiksmē. Šajā rakstā apskatīsim, kāpēc ir svarīgi regulēt auto gaismas un kā to izdarīt pareizi, lai braukšana būtu droša un komfortabla visiem.
Kāpēc ir svarīgi noregulēt auto gaismas?
Pareizi noregulētas auto gaismas ir būtisks priekšnoteikums drošai braukšanai gan diennakts tumšajā, gan gaišajā laikā. Tās nodrošina optimālu ceļa apgaismojumu, ļaujot vadītājam laikus pamanīt šķēršļus un potenciālos riskus, kā arī palīdz citiem ceļu satiksmes dalībniekiem laikus pamanīt tavu transportlīdzekli. Diemžēl, ja auto gaismas ir nepareizi noregulētas vai netiek lietotas atbilstoši noteikumiem, tas var radīt vairākas nopietnas problēmas, tajā skaitā sodu par nepareizu gaismu lietošanu.
Apžilbināšana
Nepareizi noregulētas gaismas var novirzīt staru kūli pārāk augstu, apžilbinot pretimbraucošos autovadītājus. Apžilbināšana būtiski samazina spēju koncentrēties un novērtēt apstākļus uz ceļa, kas var izraisīt bīstamas situācijas vai pat sadursmes.
Samazināta redzamība
Ja gaismas ir noregulētas pārāk zemu vai tās nedarbojas pietiekami efektīvi, vadītājam var būt grūti pamanīt uz ceļa esošus šķēršļus vai citu transportlīdzekļu radīto apgaismojumu sliktos laikapstākļos, piemēram, lietū, sniegā vai miglā.

Soda sankcijas par nepareizi noregulētām vai izmantotām auto gaismām
Latvijas Ceļu satiksmes likumā ir noteikti konkrēti sodi par nepareizu auto gaismu lietošanu vai to neatbilstošu regulējumu: Daži no tiem:
- Braukšana bez iedegtiem dienas vai tuvās gaismas lukturiem diennakts gaišajā laikā – brīdinājums vai 2 naudas soda vienības (NSV). (64.1. pants)
- Braukšana bez iedegtām noteiktām ārējām apgaismes ierīcēm diennakts tumšajā laikā vai nepietiekamas redzamības apstākļos – 8 NSV. (64.2. pants)
- Tālās gaismas lukturu nepārslēgšana uz tuvajām gaismām apdzīvotās vietās, ja ceļš ir pietiekami apgaismots vai ja pastāv iespēja apžilbināt citus vadītājus – brīdinājums vai 3 NSV. (64.3. pants)
- Tālās gaismas lukturu nepārslēgšana uz tuvās gaismas lukturiem, ja pretim braucošā transportlīdzekļa vadītājs signalizē par lukturu pārslēgšanas nepieciešamību – 6 NSV. (64.4. pants)
Šie sodi atgādina, ka pareiza auto gaismu lietošana un regulēšana ir ne tikai cieņas izrādīšana citiem ceļu satiksmes dalībniekiem, bet arī juridisks pienākums.
Auto gaismu veidi un to nozīme drošībai uz ceļa
Automašīnai ir vairāki gaismu veidi, kas piemēroti dažādiem braukšanas apstākļiem.
Tālās gaismas
Tālās gaismas ir paredzētas, lai nodrošinātu maksimālu redzamību tumsā. Tās var izmantot situācijās, kad uz ceļa nav citu transportlīdzekļu. Tās izgaismo lielu ceļa posmu, padarot vieglāk pamanāmus tālumā esošus šķēršļus vai dzīvniekus. Taču tālās gaismas var radīt nopietnu apžilbšanas risku pretimbraucošajiem vai priekšā braucošajiem vadītājiem. Tādēļ tās vienmēr jāizslēdz, ja:
- tuvojas pretimbraucošs transportlīdzeklis;
- braucat apgaismotā apdzīvotā vietā;
- tuvojas transportlīdzeklis no aizmugures.
Tuvās gaismas
Tuvās gaismas ir paredzētas, lai apgaismotu ceļu tuvumā. Tās ir piemērotas izmantošanai apdzīvotās vietās, intensīvā satiksmē un sliktas redzamības apstākļos. Latvijā Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka tuvās gaismas jālieto gan diennakts gaišajā laikā, gan tumšajā, ja transportlīdzeklis nav aprīkots ar dienas gaismām.
Dienas gaismas
Dienas gaismas ir speciāli gaismas lukturi, kas paredzēti, lai uzlabotu transportlīdzekļa redzamību diennakts gaišajā laikā. Atšķirībā no tuvās gaismas lukturiem dienas gaismas nav paredzētas ceļa apgaismošanai, bet tikai citu ceļu satiksmes dalībnieku informēšanai par transportlīdzekļa klātbūtni. Modernākajos automobiļos dienas gaismas ieslēdzas automātiski, tiklīdz tiek iedarbināta automašīna.
Gabarītlukturi
Gabarītlukturi ir mazi apgaismes lukturi, kas parasti uzstādīti uz priekšējiem un aizmugurējiem stūriem, lai norādītu automobiļa izmērus un formu. Īpaši svarīgi gabarītlukturi ir naktī vai sliktos laikapstākļos. Tie tiek izmantoti, lai padarītu automašīnu labi redzamu citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Latvijā gabarītlukturi tiek izmantoti atbilstoši Ceļu satiksmes noteikumiem, kas nosaka, ka tie jālieto, lai uzlabotu transportlīdzekļa redzamību naktī un sliktos laikapstākļos.
Par gaismu darbību liecina vairāki automašīnas paneļa apzīmējumi.

Kā pareizi noregulēt auto gaismas?
Pareiza auto gaismu regulēšana ir ļoti svarīga. Šeit, soli pa solim, norādīts, kā pareizi noregulēt auto gaismas:
Sagatavošanās pirms gaismu regulēšanas
Lai veiksmīgi noregulētu auto gaismas, ir svarīgi pareizi sagatavoties. Šeit ir daži galvenie soļi:
- Izvēlies piemērotu vietu lukturu regulēšanai – gaismu regulēšana jāveic uz līdzenas virsmas, piemēram, asfaltēta laukuma. Ideālā gadījumā tā ir vieta, kur ir labi apgaismots apkārtējais laukums, lai precīzi novērtētu gaismas staru novirzi un pareizi veiktu regulēšanu.
- Pareiza slodze uz automašīnu – pirms gaismu regulēšanas pārliecinies, ka automašīna ir tukša vai tās slodze atbilst ikdienas lietošanai (piemēram, ar vadītāju un pasažieriem). Ja transportlīdzeklis ir pārslogots, tas var ietekmēt gaismu regulējumu.
- Nepieciešamie instrumenti – tev būs nepieciešams skrūvgriezis vai cits instruments, lai noregulētu gaismas, lente vai marķieris, lai atzīmētu pareizo vietu uz sienas.
Kā regulēt gaismas?
Kad esi sagatavojies, vari uzsākt lukturu regulēšanas procesu. Lai pareizi noregulētu automašīnas priekšējos lukturus, novieto auto uz līdzenas virsmas apmēram 50 cm attālumā no sienas vai garāžas durvīm un pārliecinies, ka balstiekārta ir izlīmeņota, nodrošinot, ka lukturi atrodas vienādā augstumā. Nomēri attālumu no zemes līdz lukturu centriem un atzīmē to uz sienas. Tad pārvieto automašīnu 5 metrus tālāk no sienas un atzīmē sienā krustu, kur horizontālā un vertikālā līnija šķērso iepriekšējos centrālās gaismas punktus. Pārliecinies, ka atzīmētie punkti atrodas vienādā augstumā, un noregulē lukturus tā, lai gaismas kūļa gaišākās daļas augšējā robeža atrastos 5 cm zem krusta horizontālās līnijas, bet spēcīgākā gaisma – līnijas vidū. Vadītāja puses luktura kūli var nedaudz pazemināt (par 1-2 cm), lai izvairītos no pretimbraucēju apžilbināšanas. Atrodi regulēšanas skrūves lukturu korpusa augšpusē un sānos, un noregulē lukturus. Pārbaudot tālās gaismas, pārliecinies, ka to spožākā daļa atrodas tieši zem horizontālās atzīmes.

Kā pārbaudīt, vai gaismas ir pareizi noregulētas?
Lai pārbaudītu, vai lukturu regulēšanas process ir izdevies un gaismas ir pareizi noregulētas, vislabāk to darīt tumšā vietā, kur nav citu gaismas avotu, veicot testa braucienu. Novērtē, vai gaismas spuldzes korekti izgaismo ceļu un vai tās neapžilbina citus autovadītājus. Ja pēc regulēšanas pamani, ka gaismas izgaismo ceļu pārāk augstu vai zemu, tās var apžilbināt pretimbraucošos vadītājus vai radīt nepietiekamu redzamību priekšā. Pārliecinies arī, ka gaismas neizgaismo pretējo joslu vai pārāk tālu priekšā esošo teritoriju. Ja pamani neatbilstības, lukturu regulēšana jāveic atkārtoti.
Visbiežāk pieļautās kļūdas auto gaismu regulēšanā
Visbiežāk pieļautās kļūdas auto gaismu regulēšanā ir pārāk augstas gaismas, kas apžilbina citus autovadītājus, un pārāk zemas gaismas, kas nesniedz pietiekamu apgaismojumu, radot bīstamības riskus. Vēl viena bieži pieļauta kļūda ir pienācīga lukturu nenopulēšana. Laika gaitā auto lukturi var kļūt duļķaini vai oksidējušies, samazinot gaismas caurlaidību un apgaismojuma efektivitāti. Tādēļ ir svarīgi regulāri pārbaudīt un, ja nepieciešams, notīrīt lukturu virsmu. Lukturu pulēšana var tikt veikta ar speciāliem pulēšanas līdzekļiem.
Pareiza gaismu regulēšana – atslēga drošam braucienam
Apkopojot svarīgāko – pareiza automašīnas gaismu regulēšana un lietošana ir būtiska, lai netiktu izraisīts ceļu satiksmes negadījums, jo nepareizi noregulētas gaismas var apžilbināt citus autovadītājus vai samazināt redzamību. Biežāk pieļautās kļūdas ietver pārāk augstu vai pārāk zemu noregulētas gaismas, kas var apgrūtināt drošu braukšanu un radīt bīstamas situācijas. Pirms gaismu regulēšanas ir svarīgi nodrošināt, ka transportlīdzeklis ir pareizi noslogots un izvēlēta līdzena virsma. Svarīgi atcerēties, ka to, vai gaismas noregulētas pareizi, pārbauda arī valsts transportlīdzekļu tehniskajā apskatē. Bez pareizi noregulētām gaismām iziet tehnisko apskati nebūs iespējams. Tāpat ir vērts pārbaudīt OCTA polises termiņu, jo arī bez OCTA iziet apskati nevarēs.