Pērkot transportlīdzekli otrreizējā tirgū, viens no svarīgākajiem faktoriem, kas jāpārbauda, ir nobraukums. Odometrs ir instruments, ko izmanto transportlīdzekļa nobrauktā attāluma mērīšanai, taču nereti ar tā rādījumiem tiek manipulēts, kas var radīt nepatiesu priekšstatu par transportlīdzekļa nobraukumu un reālo stāvokli. Lasiet tālāk, lai uzzinātu, kas ir odometrs, kāpēc tiek manipulēts ar odometra rādījumu un kā noteikt patieso nobraukumu pirms auto iegādes.

Kas ir odometrs un odometra rādītāji?

Odometrs ir transportlīdzeklī iebūvēts instruments, kas tiek izmantots, lai mērītu nobraukto attālumu. Odometra rādījums tiek atspoguļots instrumentu jeb vadības panelī. Galvenā odometra funkcija ir sniegt informāciju par to, cik daudz kilometru ir nobraukts ar attiecīgo transportlīdzekli.

Šī informācija ir ļoti noderīga, lai novērtētu transportlīdzekļa stāvokli, plānotu apkopi un izvērtētu tā vērtību.

odometrs

Manupilācijas ar odometra rādījumiem

Manipulācija ar odometra rādījumiem ir prakse, kurā transportlīdzekļa nobraukuma rādītāji tiek mainīti, lai radītu nepatiesu priekšstatu par automobiļa vēsturi vai faktisko stāvokli. Šo manipulāciju var veikt, mainot elektroniskos datus vai fiziski iejaucoties mehāniskajos odometros.

Auto nozares datu pētniecības uzņēmuma “carVertical” veiktais pētījums liecina, ka Latvijā 22,2% transportlīdzekļu ir sagrozīti nobraukuma dati, savukārt 59,2% ir tikuši bojāti. Iepriekš minētais pētījums liecina, ka 35% transportlīdzekļu, kas ražoti 1999. gadā, ir veiktas manipulācijas ar odometru, 1998. gada modeļiem – 28,8% gadījumu, savukārt 2009. gadā ražotiem auto tas ir veikts 30,1% gadījumu.

Ņemot vērā iepriekš minēto statistiku, ir būtiski saprast, kā noteikt, vai automašīnai ir veiktas manipulācijas ar odometru. Ir vairākas pazīmes, kas var liecināt par odometra rādījumu slēpšanu, tai skaitā, auto vizuālais stāvoklis un, galvenokārt, skrāpējumi un bojājumi uz odometra.

Kāpēc tiek veiktas manipulācijas ar odometra rādījumiem?

Manipulācijas ar odometra rādījumiem parasti tiek veiktas ar mērķi palielināt transportlīdzekļa vērtību, samazinot tā nobraukuma rādītājus. Jo zemāks nobraukums, jo potenciāli augstāka automašīnas vērtība un lielāka peļņa tā pārdevējam. 

Zemāks nobraukuma rādītājs var radīt iespaidu, ka transportlīdzeklis ir mazāk lietots, tādējādi varētu būt mazākas izmaksas remontam un apkopei. Ja pārdevējs apgalvo, ka automašīnas nobraukums ir 150 000 līdz 300 000 km, bet patiesībā tas ir vairāk nekā 500 000 kilometru, automašīnai potenciāli būs nepieciešams dārgs remonts.

Šāda veida manipulācijas ir nelegālas un var radīt nopietnas sekas gan pircējam, gan pārdevējam. Nepatiesi zemāki nobraukuma rādītāji var radīt nepareizu priekšstatu par automobiļa vēsturi un tehnisko stāvokli, un rezultēties ar tā pārdošanu par augstāku cenu, nekā tas patiesībā būtu vērts. Tāpat manipulācija ietekmē arī auto drošību. Ja transportlīdzeklis ir lietots ilgāk vai nobraukums ir lielāks, nekā liecina odometra rādījums, tas varētu nozīmēt, ka svarīgas detaļas, piemēram, bremzes, amortizatori vai dzinējs, ir pārāk nodiluši vai bojāti, kas savukārt var radīt arī drošības riskus.

Metodes odometra patieso rādījumu noteikšanai

Odometra patieso rādījumu noteikšana ir būtiska, lai novērstu potenciālu krāpniecību automobiļa pirkšanas vai pārdošanas procesā. Apskatīsim trīs galvenās metodes, kā pārliecināties par automobiļa patieso nobraukumu.

VIN pārbaude

Transportlīdzekļa identifikācijas numurs (VIN) ir unikāls identifikators, kas piešķirts katram automobilim. VIN numuru sastāda 17 rakstzīmes, kas ir burtu un skaitļu kombinācija. Ar VIN pārbaudi ir iespējams iegūt detalizētu informāciju par automobiļa vēsturi, ieskaitot nobraukumu, remontus, negadījumus utt. Pārbaudot VIN, var salīdzināt nobraukuma rādījumus ar iepriekšējo vēsturi.

VIN pārbaudi var veikt, izmantojot Ceļu satiksmes drošības direkcijas pakalpojumus. Lai veiktu pārbaudi, jādodas uz e.csdd.lv. Jāņem vērā, ka datu bāzē būs pieejama informācija tikai par Latvijā reģistrētiem transportlīdzekļiem. Veicot pārbaudi, autovadītājs var atrast bezmaksas informāciju no Latvijas tehniskās apskates stacijām.

vin numurs

Servisa vēstures pārbaude

Pārbaudot servisa vēsturi pie oficiāla automobiļa dīlera vai servisa centrā, var iegūt informāciju par veiktajiem apkopes darbiem, rezerves daļām, remontiem un citiem uzlabojumiem. Ja nobraukums ir viltots, servisa vēsture var atklāt nesakritības starp faktisko nobraukumu un to, kas ir reģistrēts iepriekšējos servisa ierakstos.

Tehnoloģiskās pārbaudes

Dažādas tehnoloģijas un instrumenti var palīdzēt noteikt automobiļa nobraukumu. Piemēram, daži mehāniķi izmanto datorizētus instrumentus, lai nolasītu datus no automobiļa elektronikas sistēmām un salīdzinātu tos ar odometra rādījumiem.

Veicot rūpīgu pārbaudi, pircējs var būt drošs, ka iegādājas automašīnu ar patiesiem nobraukuma rādītājiem, tādējādi samazinot dažādus riskus. Turklāt precīzi odometra rādītāji ir būtiski ne tikai automašīnas vērtības noteikšanai, bet arī apdrošināšanai. Pirms tiek noslēgta KASKO polise, tiek pārbaudīts nobraukums, jo tas var ietekmēt gan apdrošināšanas riskus, gan polises cenu. Arī OCTA apdrošināšanā tiek ņemts vērā transportlīdzekļa nobraukums.

Noderīgi padomi pircējiem

Pērkot lietotu automašīnu, ir svarīgi ņemt vērā vairākus aspektus, lai izvairītos no krāpniecības ar odometru un nodrošinātu, ka iegādātais transportlīdzeklis ir tā vērts un, galvenais – drošs.

Veiciet rūpīgu auto vēstures pārbaudi

Veiciet rūpīgu automobiļa vēstures pārbaudi. Pārbaudīt auto vēsturi var izmantojot VIN numuru, servisa vēsturi un citus pieejamos resursus. Salīdziniet nobraukuma rādījumus ar automobiļa vēsturē reģistrēto informāciju, lai pārliecinātos, ka nav nekādu nesakritību vai pretrunu.

Pārbaudiet automašīnas vizuālo stāvokli

Pārbaudiet automobiļa ārējo un iekšējo stāvokli, meklējot pazīmes, kas varētu norādīt uz intensīvu lietošanu vai ceļu satiksmes negadījumu bojājumiem. Pievērsiet uzmanību ne tikai nobraukuma rādītājiem, bet arī citiem transportlīdzekļa stāvokļa indikatoriem, piemēram, nodiluma pazīmēm salonā un uz ārējās virsmas.

mašīnas salons

Pārbaudiet tehnisko stāvokli

Veiciet detalizētu mehānisko pārbaudi vai uzticiet šo uzdevumu profesionāļiem. Pārbaudiet automobiļa dzinēju, pārnesumkārbu, bremzes, lai pārliecinātos par to, ka automobilis ir tehniskā kārtībā. Lūdziet veikt tehnoloģiskās pārbaudes, tajā skaitā pārbaudes ar datorizētiem instrumentiem, kas var identificēt manipulācijas ar odometru.

Izvēlieties uzticamu automašīnas pārdevēju

Ja iespējams, iegādājieties automašīnu no uzticama pārdevēja, piemēram, oficiāla dīlera vai uzticama lietoto automobiļu tirgotāja. Šādi pārdevēji parasti nodrošina detalizētu informāciju par automobiļa vēsturi un veic nepieciešamās pārbaudes pirms pārdošanas.

Uzdodiet pārdevējam jautājumus un pieprasiet dokumentāciju

Ir vērts zināt, kādi jautājumi jāuzdod pārdevējam transportlīdzekļa iegādes brīdī un kādu dokumentāciju pieprasīt, lai pārliecinātos, ka ieguldījums automašīnā ir drošs un pamatots. Jautājiet pārdevējam par automobiļa nobraukuma vēsturi un vai tam ir dokumenti, kas to apliecina. Uzdodiet jautājumus par automobiļa apkopes vēsturi, ieskaitot veiktos remontus, mainītās detaļas un regulāri veiktos apkopes darbus. Uzdodiet jautājumus par transportlīdzekļa vēsturi, ieskaitot to, vai tas ir bijis iesaistīts kādos negadījumos. Noskaidrojiet automobiļa garantijas stāvokli, un, ja tāda ir, saņemiet visus attiecīgos dokumentus par garantiju.

Aicinām ikvienu būt uzmanīgam un veikt visas nepieciešamās pārbaudes, lai nodrošinātu, ka iegādātais transportlīdzeklis būs drošs un labā tehniskā stāvoklī.

Back To Top