Tehniskā apskate ir obligāta ikvienam transportlīdzekļa īpašniekam, kas piedalās ceļu satiksmē. Tā nodrošina, ka jūsu auto atbilst drošības un tehniskajiem standartiem, kas ir svarīgi ne tikai jūsu, bet arī citu satiksmes dalībnieku drošībai. Taču ne vienmēr viss norit gludi – dažreiz transportlīdzekļiem tiek noteikta atkārtota tehniskā apskate. Šāds process kalpo kā papildu mehānisms, lai nodrošinātu, ka konstatētās nepilnības tiek laikus novērstas un auto ir pilnībā gatavs ceļam.

Atkārtotās tehniskās apskates nepieciešamība visbiežāk rodas, ja pirmās pārbaudes laikā tiek konstatēti defekti, kas varētu apdraudēt satiksmes drošību vai kaitēt videi. 

Šajā rakstā aplūkosim, kāds ir atkārtotās tehniskās apskates process, ko būtu svarīgi zināt un kā sagatavoties, lai nodrošinātu veiksmīgu rezultātu.

Atkārtotās apskates iemeslu analīze

Veicot transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa pārbaudi, konstatētos trūkumus un bojājumus novērtē saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 295. Automašīnai jāierodas uz atkārotu apskati, ja tā saņēmusi vērtējumu “2”. Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD):

“2” – būtisks trūkums vai bojājums, kas ietekmē apkārtējo vidi vai var ietekmēt satiksmes drošību. Transportlīdzeklim tiek izsniegta tehniskās apskates uzlīme, kurā termiņš, līdz kuram atļauts piedalīties ceļu satiksmē, tiek norādīts uz melna fona. Šādu transportlīdzekli Latvijā atļauts ekspluatēt 30 dienas, sākot no pamatpārbaudes veikšanas datuma. Transportlīdzeklim ir jānovērš konstatētie trūkumi vai bojājumi un jāveic atkārtota pārbaude.

Par braukšanu bez tehniskās apskates tiek piemērots sods. Papildus tam, ja nav derīgas tehniskās apskates, nav iespējams iegādāties OCTA apdrošināšanu, un var tikt piemērots sods par braukšanu bez OCTA polises. Tieši tāpēc ir svarīgi ierasties uz atkārtotu tehnisko apskati.

Mehāniķis

Atkārtotā pārbaude

Atkārtota tehniskā apskate tiek veikta, ja pamatpārbaudē transportlīdzeklis novērtēts ar vērtējumu “2” un kopš pamatpārbaudes nav pagājušas vairāk kā 30 dienas. Atkārtotajā pārbaudē tiek kontrolēta pamatpārbaudē konstatēto bojājumu vai trūkumu novēršana. 

Ja transportlīdzeklim radušies citi acīmredzami trūkumi vai bojājumi, tad arī tos novērtē un atzīmē tehniskās apskates protokolā.

Ja atkārtotajā tehniskajā apskatē atkal konstatē būtiskus trūkumus vai bojājumus (vērtējums “2”), spēkā paliek esošās pagaidu atļaujas derīguma termiņš un tehniskās apskates uzlīme.

Tehniskās apskates galvenie kritēriji

Lai pārliecinātos, ka transportlīdzeklis ir drošs lietošanai ceļu satiksmē, tehniskajā apskatē tiek rūpīgi pārbaudīti būtiskākie elementi:

  • Apgaismes ierīces. Lai nodrošinātu optimālu redzamību uz ceļa, automašīnas lukturiem un citiem apgaismojuma elementiem jādarbojas nevainojami. Jebkādi bojājumi vai neatbilstoši noregulēti lukturi tiek uzskatīti par būtisku nepilnību, jo tie var apdraudēt gan jūs, gan citus ceļu satiksmes dalībniekus.
  • Atgāzu daudzums. Atgāzu kontrole ir svarīga ne tikai vides, bet arī sabiedrības veselības aizsardzībai. Transportlīdzekļiem jāatbilst normatīvajiem atgāzu ierobežojumiem.
  • Bremžu sistēmas stāvoklis. Viena no svarīgākajām tehniskās apskates sadaļām ir bremžu sistēmas pārbaude. Bremzēm jādarbojas bez problēmām – nepareizi funkcionējošas bremzes vienmēr tiek uzskatītas par būtisku defektu.
  • Ritošās daļas stāvoklis. Šajā kategorijā ietilpst automašīnas riepas un stūres mehānisms. Bojātas vai nodilušas detaļas var ievērojami pasliktināt transportlīdzekļa vadāmību un stabilitāti, radot nopietnus satiksmes drošības riskus.

Ja kāds no šiem aspektiem neatbilst prasībām, tas tiek klasificēts kā būtiska nepilnība, kas prasa tūlītēju novēršanu un atkārtotu pārbaudi. Izpratne par šiem rādītājiem palīdzēs labāk sagatavoties tehniskajai apskatei un izvairīties no nevajadzīgiem sarežģījumiem.

mašīnas pārbaude

Faktori, kas var ietekmēt apskates iznākumu

Tehniskās apskates iznākumu lielā mērā nosaka transportlīdzekļa vispārējais stāvoklis. Regulāri apkopes darbi, piemēram, eļļas maiņa, filtru tīrīšana vai bremžu sistēmas pārbaude, būtiski uzlabo transportlīdzekļa stāvokli un samazina bojājumu risku. Transportlīdzekļi, kas ilgstoši nav pienācīgi uzturēti, visticamāk saskarsies ar defektiem, kas kavēs apskates veiksmīgu iziešanu.

Tāpat apskates iznākumu var ietekmēt transportlīdzekļa vecums. Vecākiem automobiļiem, kas ekspluatēti ilgstoši, bieži parādās dažādas nolietojuma pazīmes – rūsējošas detaļas, bojāti piekares elementi vai mazāk efektīvas bremzes. Ar laiku daudzas sistēmas sāk strādāt ar samazinātu veiktspēju, kas var radīt problēmas tehniskās apskates laikā.

Praktiski soļi problēmu novēršanai

Lai veiksmīgi sagatavotu transportlīdzekli atkārtotai tehniskajai apskatei un izvairītos no biežākajām kļūdām, svarīgi veikt rūpīgu sagatavošanos.

  • Izpratne par norādītajiem defektiem. Pēc pirmās tehniskās apskates pārbaudes uzmanīgi izskatiet ziņojumu, kurā norādītas konstatētās nepilnības. Saprotiet, kuras detaļas vai sistēmas neatbilst prasībām.
  • Apkope un remonts sertificētā darbnīcā. Izvēlieties uzticamu autoservisu vai mehāniķi, kas var efektīvi novērst konstatētās problēmas. Sertificēti profesionāļi garantēs, ka remonts tiek veikts kvalitatīvi un saskaņā ar tehniskajiem standartiem.
  • Plānojiet atkārtoto apskati laicīgi. Atkārtotā apskate parasti jāveic noteiktā laika posmā pēc pirmās apskates. Nepārkāpiet šo termiņu, jo tas var radīt papildu izmaksas vai neērtības.

Nobeigumā — lai tehniskā apskate būtu veiksmīga ar pirmo reizi, svarīgi pievērst uzmanību regulārai automašīnas uzturēšanai. Negaidiet līdz tehniskās apskates datumam – profilaktiski pārbaudiet svarīgākās sistēmas. Tāpat izmantojiet ražotāja norādītos tehniskos apkopes intervālus un detaļu nomaiņas termiņus. Regulāri uzturot transportlīdzekli labā stāvoklī, jūs ne tikai izvairīsieties no atkārtotas apskates nepieciešamības, bet arī gādāsiet par drošāku un tīrāku vidi. Papildus drošībai iegādājies apdrošināšanu savam auto Manapolise.lv. Visu aktuālo informāciju par tehnisko apskati atradīsiet CSDD mājaslapā.

Back To Top