Šogad ziema pienākusi ātrāk nekā parasti, tāpēc jāparūpējas par drošību, dodoties satiksmē. No 1. decembra līdz 1. martam visiem transporta līdzekļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3 500 kg, ir jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. Lai pasargātu sevi un nesaskartos ar zaudējumiem, vajag uzzināt pāris svarīgas lietas par ziemas sezonas riepām.
Ziemas riepas no vasaras riepām atšķir gumijas sastāvs, protektora dziļums un raksts – ziemas riepas parasti ir arī mīkstākas un ar smalkākām lamelēm protektora blokos. Šie aspekti riepām nodrošina maksimālu saķeri ar ceļa virsmu un lielāku rites pretestību, jo ziemā ceļi ir slapji un mēdz apledot, kas palielina risku.
Kad montēt ziemas riepas?
Ziemas riepas vajadzētu montēt, kad to pieprasa laika apstākļi. Kad diennakts vidējā temperatūra sasniedz +7 C grādus un zemāk, tad ir laiks riepu nomaiņai. Parasti ap šo laiku arī parādās apledojums un sniegs. Ja riepas uzliksiet ātrāk par 1. decembri, tad mēneša laikā, kas varētu būt bez sniega, riepas nodilt nevar. Labāk būt drošam nekā nožēlot.
Kas jāzina, montējot riepas?
Vidēji ar vienu riepu komplektu pietiek 2 sezonām vai 60 000 km, bet riepu kalpošanas laiku būtiski ietekmē nelīdzeni ceļi, strauji uzrāvieni, bieža bremzēšana u. tml. Pilnīgi iespējams, ka riepas kalpos 3 vai pat 4 sezonas – pie nosacījuma, ja tās tiek pareizi glabātas un pareizi lietotas.
Ja montēsiet jaunas ziemas riepas, tad vispirms pārbaudiet auto savirzes un sagāzuma regulējumu. Sevišķi tam uzmanība jāpievērš, ja esošās auto riepas ir nodilušas šķībā leņķī. Tas ir rādītājs tam, ka arī jaunās riepas nodils ātrāk, nenoregulējot savirzi un sagāzumu.
Ziemas riepu protektora dziļumam jābūt vismaz 4 mm. Ja dziļums būs mazāks, tad ir paaugstinās risks nedrošai braukšanai pa slidenu virsmu.
Būtiska lieta, kam jāpievērš uzmanība, ir riepas vecums, kas arī ietekmē braukšanas drošību. Riepas noveco, bet ne ļoti īsā laika posmā. Tās var būt līdz piecus gadus vecas, taču ļoti svarīgi ir apstākļi, kādos riepas ir uzturētas. Ja tās nav turētas saulē, lietū, salā, sniegā. Temperatūra glabāšanas telpā nedrīkstētu būt zemāka par +5 C. Riepas jāglabā stāvus, vēlams, ar nolaistu spiedienu, tad tās var sakalt un plaisāt. Sekojiet līdzi riepu kvalitātei!
Riepas malā ir DOT atzīme ar riepas ražošanas gadu un nedēļu, bet, ja tādas atzīmes nav, tad, iespējams, atzīme ir mehāniski dzēsta, jo kaut kas tiek slēpts. Piemēram, tā var būt reklamācijas riepa, kas atzīta par brāķi, bet tiek pārdota tālāk. Drīz riepu vecumu kontrolēs arī tehniskās apskates procesā.
Kādas riepas ir populāras?
Aktuālas ir asās kantes ziemas protektoram, kas nodrošina lielāku protektora kontaktvirsmu ar slideno virsmu. Virzienveida protektors joprojām ir populārākais un efektīvākais ziemā – tas nodrošina sniega evakuāciju, un ķīļveida efekta rezultātā veidojas barjeru, kas saīsina bremzēšanas ceļu.
Ja izvēlaties budžeta klases riepas, ir jāatceras par ražotāja izvēlēto gumijas sastāvu riepās. Citi ražotāji ziemas riepās joprojām izmanto vasaras gumiju sastāvu – tās zemās temperatūrās ietekmē braukšanas uzsākšanu, stabilitāti, bremzēšanu. Tas var radīt diskomfortu vadītājam un apdraudējumu satiksmei. Ir daudz lielāks risks, ka ar riepu pēkšņi kaut kas notiks. Savukārt riepu defekti braucienā ļoti saistīti ar drošību – ir jābūt prasmīgam braucējam, lai savaldītu mašīnu ar sprāgušu riepu. Kalpošanas laiks būs īsāks, tātad izdevumi biežāki. Turklāt atjaunotās riepas ir grūtāk un dārgāk apkalpot.
Sava auto drošībai, parūpējies arī par OCTA un KASKO apdrošināšanu.